wtorek, 23 kwietnia 2019


Pisaliśmy już o sposobie życia związanym z wykonywaniem wolnego zawodu. Artysta, prawnik, złota rączka, po prostu: freelancer. Chcielibyśmy teraz zwrócić uwagę na zawód kompletnie w Polsce nieznany. Asystent - konsjerż, człowiek-orkiestra od wszystkiego.

Świecznik i odźwierny

To ciekawe, że na świecie profesja konsjerża (concierge) znana jest od dawna. W Europie z pewnością od średniowiecza. Początkowo funkcja konsjerża ograniczała się od dość banalnych zadań. Przede wszystkim do utrzymywania oświetlenia w dworach i pałacach. To była ważna i odpowiedzialna funkcja. Palące się świece, łuczywa, pochodnie umożliwiały po zmroku poruszanie się domowników i gości. Zapewniał to konsjerż, który z racji swojej funkcji znał dobrze zwyczaje gości i gospodarzy. Z pewnością znał też nie jedną tajemnicę, przez co był szarą eminencją wysokiego zaufania. Dość szybko funkcję świecznika rozszerzono o nadzorowanie głównego wejścia. W ten sposób doszła funkcja odźwiernego, służącego przy drzwiach wejściowych. Wpuszczanie gości, zapowiadanie ich przybycia gospodarzowi. Nadzorowanie ich środków transportu. Kontrolowanie kto może wejść kto nie. Awans ze świecznika na odźwiernego jest opisany i dziś w niektórych regulaminach ministrantów w kościele katolickim. Są to ich poza kościelne funkcje jakie sprawują na plebanii i w domach parafialnych. Podobnie wygląda droga awansy w klasztorach.


Lokaj i kamerdyner

Z czasem rola konsjerża ulegała modyfikacji. Jego zadaniem było już nie tylko dbanie o światło i wpuszczanie gości, ale i usługiwanie im podczas pobytu w pałacu, czy na zamku. W ten sposób doszła funkcja służącego, lokaja. Praktycznie większość osób majętnych miała w swoich dworkach służących i lokaja. Na co dzień lokaj pełnił funkcję zarówno służącego jak i nadzorcy podległej mu służby. Podczas przyjęć był odpowiedzialny by gościom niczego nie brakło. Z czasem lokaj zaczął jedynie nadzorować pracę służby stając się kamerdynerem, a nawet zarządcą. Funkcja kamerdynera rozrastała się w różnych kierunkach. Był on sekretarzem, organizującym spotkania i bale. Zajmował się koordynacją pracy służby, pokojówek, kucharzy, ogrodników, pracowników rolnych itp.


Konsjerż jako zawód

Upowszechnienie się profesji konsjerża spowodowało, że stanowisko to stało się potrzebne nie tylko na dworach i zamkach. Taka funkcja stała się potrzebna w gościńcach i karczmach, a potem w hotelach, restauracjach, teatrach, czy operach. Gdy tylko odpowiedni gość pojawiał się w hotelu, czy restauracji, indywidualny konsjerż zapewniał mu komfortowe korzystanie z pełnej oferty i wszelkiego rodzaju usług. Zabezpieczał odpowiedni pokój hotelowy, miejsce przy stoliku w restauracji, odpowiednią lożę na widowni w teatrze. Nadzorował kelnera, służbę hotelową, obsługę. Konsjerż stał się profesją. Czasem dla ogółu gości, czasem jedynie dla VIP-ów. Dziś można byłoby porównać tę funkcję do roli jaką powinni spełniać rezydenci biur podróży podczas wycieczek zagranicznych. 


Niezależna obsługa concierge

Byli też konsjerże niezależni, świadczący swoje usługi bez powiązania z konkretnym zleceniodawcą. W XIX i na początku XX wieku w atrakcyjnych miejscowościach wypoczynkowych na dworcach kolejowych i w miejscach do tego przeznaczonych czekali na wczasowiczów niezależni konsjerże, którzy oferowali sweje usługi polegające na zapewnieniu gościom pobytu na odpowiednim poziomie. Załatwiali odpowiedni nocleg, restaurację, miejscowe atrakcje, a co najważniejsze spełniali wszystkie oczekiwania gości. Pewnie i teraz wjeżdżając do jakiejś miejscowości turystycznej spotykamy takich "naganiaczy". Oferują oni wolne miejsca w apartamentach, zapraszają na obiad do jakiejś restauracji, czy oferują wycieczkę statkiem, lot paralotnią, czy wieczorny dancing. To duża wygoda. Wjeżdżamy wieczorem do miejscowości turystycznej, której kompletnie nie znamy, a na rogatkach stoją osoby, które wskazują nam odpowiedni nocleg, który będzie spełniał nasze oczekiwania.

 

Stowarzyszenie Konsjerżów - Les Clefs d’Or (Złote Klucze)

Aby oddzielić ofertę zwykłych "naganiaczy" od kompleksowej obsługi konsjerżów, stworzono specjalny system wyłaniania certyfikowanych concierge. W 1929 roku w Paryżu stworzono pierwsze Stowarzyszenie Konsjerżów Les Clefs d’Or (Złote Klucze). Dba ono o wysoki poziom konsjerżów zrzeszonych w Stowarzyszeniu.  Są ściśle określone warunki, które należy spełnić by otrzymać Złote Klucze. Mimo, że nie są one zbyt wygórowane to Stowarzyszenie Konsjerżów w  Polsce liczy zaledwie 30 osób, a prawo noszenia Złotych Kluczy ma jedynie 13 osób.



Współczesne obowiązki konsjerża

Współczesny konsjerż to człowiek-orkiestra. Praktycznie nie ma czynności, które nie należą do jego obowiązków. Jest odpowiedzialny za wszystko: od robienia zakupów, utrzymania porządku w mieszkaniu zleceniodawcy, podlewania kwiatów, dbania o to by miał zawsze czyste i uprasowane ubrania, po kompleksową opiekę nad dziećmi i wyprowadzanie psa. Organizuje spotkania zarówno zawodowe jak i rodzinne. Pamięta o urodzinach członków rodziny wysyłając im prezenty, a nawet organizuje im czas. Załatwia bilety do kina, na mecz, ale również rezerwuje bilety lotnicze i miejsca w hotelu. Organizuje plan zajęć osobie, która ją wynajęła. Jest po prostu jego sekretarzem odpowiedzialnym za synchronizację jego wszelkich zajęć.

Cechy jakie powinien mieć konsjerż

Przede wszystkim konsjerż nigdy nie może pozwolić sobie na chaos.  Musi być to osoba komunikatywna i świetnie zorganizowana. Być gotową poświęcić się pracy-służbie przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, a przy tym być osobą godną zaufania i lojalną. Musi mieć łatwość w nawiązywaniu kontaktów, ze znajomością podstawowych języków. Powinna też posiadać wiedzę psychologiczną i psychoterapeutyczną. Znać się na modzie, na pracach domowych. Znać się na biznesie, prawie. Lubić zwierzęta, dzieci, orientować się w życiu kulturalnym. Wszystko zależy od oczekiwań zleceniodawcy.

Temat wymagań od konsjerża poruszają scenariusze wielu filmów. Czasem ogrodniczka podlewająca kwiaty nawiązuje na tyle silne relacje ze zleceniodawcą, że zaczyna zajmować się jego domem, organizacją spotkań, w końcu wypełnia typowe funkcję konsjerża.


Usługa konsjerż jako opcja dla VIP

Coraz częściej pojawia się w naszym kraju opcja dla VIP w postaci dostępu do osobistego konsjerża. Dotyczy to dedykowanych wyjazdów wakacyjnych, czy klientów private bankingu. Specjalne karty "elita" uprawniają do indywidualnej obsługi w hotelach, na lotniskach, a także w życiu codziennym. W ofertach bankowych, zatrudniony przez nich konsjerż, to nie tylko doradca inwestycyjny, czy handlowy. Pomoże klientce w ciąży, załatwi tresurę dla psa, bilety na koncert, indywidualne podróże egzotyczne, czy wstęp do nieczynnego muzeum, gdzieś na końcu świata. Jest pomocą do załatwiania spraw niemożliwych.


Konsjerż do wynajęcia

Dość nieśmiało zaczynają powstawać w Polsce firmy świadczące usługi przypominające swoim zakresem dobrze znaną na zachodzie funkcje konsjerża. Wyspecjalizowane agencje ułatwiają załatwienie przelotów, rezerwację hoteli, sal konferencyjnych. Organizują spotkania biznesowe, zapewniają katering. Jedyne co męczy to ich specjalizacja. Zwracamy się do nich, gdy mamy konkretną sprawę do załatwienia. Nie ma osoby, która jak nasz osobisty sekretarz zajmie się wszystkim. Od opieki nad dziećmi podczas strajku nauczycieli w przedszkolu, po załatwienie naprawy samochodu i spraw związanych z jego ubezpieczeniem po stłuczce, która niespodziewanie przytrafiła nam się w drodze do pracy.


Kiedy szukać osobistego konsjerża

Wiele osób prowadzi jednoosobową działalność, a przynajmniej ogranicza do minimum ponoszone koszty. Czy potrzebny nam jest taki osobisty sekretarz? Kiedy się na niego zdecydować?
To wymaga uświadomienia sobie ile kosztuje nas czas na załatwienie samemu tych wszystkich problemów. Jeżeli godzina naszej pracy przynosi odpowiednie efekty finansowe możemy się podzielić naszymi pieniędzmi, z kimś, kto za nas odwiezie dzieci do szkoły, zrobi zakupy, naprawi samochód, czy zawiezie naszą mamę do lekarza. Skoro korzystamy z doradcy w sprawach księgowych, czy finansowych to może warto zaufać jeszcze komuś, kto odpowiednio zorganizuje nam sprawy nie tylko zawodowe. To może zmniejszyć nasze obciążenie fizyczne i psychiczne. Nie dopuści do wypalenia zawodowego i kreatywnego. Spowoduje, że będziemy mieć więcej czasu wolnego, a życie będzie bardziej poukładane.
Ideałem byłby konsjerż biznesowo-domowy.



#konsjerż #concierge #organizacja czasu #sekretarz #kamerdyner


Jeśli chcesz, zostaw po sobie ślad w komentarzu, będzie nam miło go przeczytać. Pamiętaj jednak , że w Internecie również obowiązują zasady savoir-vivre. Komentarze łamiące netetykietę (tj. wulgaryzmy, spamowanie, etc.) będą usuwane.

Subskrybuj posty | Subskrybuj komentarze

- Copyright © Inside Your Life | blog lifestylowy - Powered by Blogger -