środa, 17 lipca 2019
Czym jest Instagram? Na czym polega fenomen tego medium społecznościowego? Czy jeszcze kilka lat temu ktoś wróżył Instagramowi tak spektakularny sukces? I tak i nie. Bo w z założeniu miał to być portal o charakterze fotograficznym, służący do wymiany zdjęć pomiędzy użytkownikami. Jednak już podczas testów 100 tys. odbiorców potwierdziło, że będzie to kamień milowy w rozwoju social mediów. Ale po kolei.
Instagram - rys historyczny
Instagram to darmowa
aplikacja za pomocą której wrzucamy zdjęcia na stworzone konto lub
po prostu obserwujemy twórczość innych – zdjęcia oraz krótkie
filmiki. Profil na IG może być publiczny lub prywatny. Pierwsza
wersja Instagrama ukazała się w 2010 r. Jej twórcy ( Mike Krieger
oraz Kevin Systrom) chcieli stworzyć proste w obsłudze narzędzie
do udostępniania, dzielenia się i oceniania, a także komentowania
zdjęć. Tak idea "trafiła w popyt" i spotkała się z
pozytywnym odbiorem. Na kanwie tego sukcesu, po niecałych dwóch
latach od premiery, z Instagrama korzystało aktywnie ponad 100
milionów osób, a w grudniu 2014 r. liczba ta to 200 milionów.
Największą zaletą Instagramu jest aplikacja mobilna.
Czym jest dzisiaj Instagram?
To doskonały kanał promocji, platforma komunikacyjna, narzędzie analityczne. Możliwości ciągle przybywa, bo Instagram prężnie się rozwija. W 2012 roku aplikacja został kupiona za miliard dolarów przez właściciela Facebooka. Nowe filtry, IGTV, zakupy poprzez IG. Dziś IG top nie tylko doskonałe zdjęcia, wysublimowane profile, szczegółowo dopracowane strategie, to również format wideo i filmy wertykalne (w formacie pionowym). Takie rozwiązanie to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku i (ciągle rosnące) zaangażowanie użytkowników. Popularne "gadające głowy", blogerzy, vlogerzy, to osoby bardzo aktywne na IG więc wspieranie formatu video, to naturalny proces rozwoju. Raczej nie ma od niego odwrotu.
Followersi chcą mieć swoich ulubieńców na wyciągniecie ręki, najlepiej o każdej porze dnia (Instastroy), chcą zadawać im pytania i dostawać odpowiedź w czasie rzeczywistym (relacja na żywo). W tak błyskawicznie rozwijającym się świecie nowych technologii nie powinniśmy zadawać sobie pytania, po co takie a nie inne rozwiązanie wchodzi do "obiegu", ale o to jak je optymalnie wykorzystać.
Sukces na Instagramie, to w dużej mierze wypadkowa kilku czynników: na pewno jednym z ważniejszych jest ciągła koncentracja na obserwujących. Instagram to obecnie 1 mld użytkowników. Do każdego z użytkowników dociera codziennie ogromna ilość treści. Żeby się przebić w tym morzu contentu musimy tworzyć coś swojego, oryginalnego, jedynego i niepowtarzalnego. Nie jest to równoznaczne z natychmiastowym sukcesem, ale konsekwentne budowanie relacji i świadomej społeczności z całą pewnością tworzą trwałe podwaliny.
Instagram trendy 2019
1. Film
IG to przede wszystkim aplikacja mobilna. Dłuższe formy przekazu (FILMY, IGTV) w pionowym formacie to więc naturalna kolej rzeczy. Pamiętajmy, że treści na Instagrama tworzą nie tylko użytkownicy - dla innych użytkowników, ale influencerzy, blogerzy, a także domy mediowe. Dziś konkurencja jest naprawdę spora i trzeba się postarać, aby nasz przekaz trafił do odpowiedniej grupy docelowej. Nie wystarczy prezentowanie poprawnych, dopracowanych materiałów, potrzeba pomysłu na siebie i swoją markę osobistą (nawet konta osobiste tworzą pewnego rodzaju markę osobistą). Dojście do pomysłu to pewnego rodzaju proces, czasem jest rezultatem ćwiczeń i testów, skutkiem konsekwentnego postępowanie w zgodzie z wypracowanymi nawykami. To droga, którą, w jakimś stopniu, wyznacza nasza intuicja, ale - przede wszystkim- uważne śledzenie algorytmu na IG.
2. Zakupy poprzez Instagram?
Każdy kto posiada konto na IG nie raz zetknął się z reklamą w tym medium. Post sponsorowany, mniej lub bardziej zgrabnie wpleciony w feed to codzienność na Instagramie. Nie jest tajemnicą, że znane osoby, aktorzy, aktorki, vlogerzy, blogerzy i wszyscy inni potrafią na pojedynczych
postach ze zdjęciami i filmikami w IG zarobić ogromne pieniądze. Jeden wpis sponsorowany osoby o wysokiej rozpoznawalności (i popularności) jest wysoko wyceniany. W skali roku robią się z tego znaczące kwoty. To działa i właściciele promowanych w ten sposób marek nie żałują pieniędzy na
instagramowy product placement.
Zakupy poprzez Instagram? Jak to działa? Przesunięcie palcem w górę, link w bio, sponsorowane lub
bezpośrednie linki (oznaczenia) na zdjęciach bardzo pomagają w marketingu na
Instagramie zapewniając łatwiejszy zakup na urządzeniach mobilnych.Tak naprawdę użytkownicy są wciąż kuszeni do zakupu, albo przez usilne promowanie jakiegoś produktu, albo poprzez ułatwienia w dotarciu do tegoż. I tak naprawdę zewsząd otacza nas targetowanie, czy tego chcemy czy nie.
3. Personalizowane filtry na Instagramie
Instagram jest także miejscem gdzie możemy wyrazić siebie. Do dyspozycji mamy wręcz nieograniczone możliwości. Ilość aplikacji do modyfikacji zdjęć może przyprawić o ból głowy, ale nie chodzi tu o ilość aplikacji jakie mamy zainstalowane w telefonie, ale raczej o sposób ich kreatywnego wykorzystania. Hitem ostatnich kilku/kilkunastu miesięcy są filtry na Instagramie. Nie chodzi jednak tylko o filtry dostępne z poziomu samej aplikacji, ale o filtry personalizowane. Na czym one polegają? Niektórzy twórcy projektują filtry, aby z nich skorzystać trzeba obserwować ich konta, wtedy następuje odblokowanie danego filtra.
Filtry nie są oczywiście pomysłem Instagrama, bo pierwsze nakładki na twarz
pojawiły się w aplikacji Snapchat w 2015 roku. Jednak były to proste filtry pojawiające się u wszystkich. To była absolutna nowość, hitem okazywały się filtry z sarenką czy wiankiem. Później autorzy filtrów poszli krok dalej i dodali kilka innych, trochę
bardziej skomplikowanych opcji - jak wymiotowanie tęczą. Oczywiście świat się nie zatrzymał, technologia i programiści nadal podążają naprzód - dziś możemy zobaczyć jak nasza twarz będzie wyglądała na emeryturze (chociaż to akurat za sprawą aplikacji FaceApp) czy w plastikowej tacce na mięso (filtr spersonalizowany).
#socialmedia #instagram #marketinginternetowy #instagram2019 #instagramtrendy #instagramnowości #instagramtrendy2019